Райони – на громади, медицина – на шматки?
Райони – на громади, медицина – на шматки?

Райони – на громади, медицина – на шматки?

Медична газета "Ваше здоров'я" про медицину в умовах децентралізації. Про медичну галузь в період реформування зі слів голови Первомайської міської територіальної громади Миколи Бакшеєва: "Обійшлося без неприємних сюрпризів"

На території нашої громади й раніше існувала центральна районна лікарня та центр ПМСД. Тож адмінреформа не підкинула нам особливих сюрпризів, як у громадах, котрі отримали лікарні у свою власність після місцевих виборів і зміни територіального складу. Ми більше працювали над тим, як вигідніше законтрактуватися з НСЗУ і нам вдалося підписатися на 11 пакетів, що для районної лікарні є досить непоганим результатом. Для цього закуповували обладнання, навчали фахівців тощо. Рік, що минув, не був показовим в плані успіхів чи невдач, бо заклади отримували фінансування за глобальним бюджетом майже в тому обсязі, що й у попередні роки. Але сьогодні ми вже ухвалюємо низку управлінських рішень щодо отримання інформації від бухгалтерського обліку та її систематизації, аби визначити, який пакет буде рентабельним для закладу, яке відділення заробляє гроші, а яке стане тягарем для лікарні. Виходячи з цього розроблятимемо оптимізаційний план, можливо, деякі відділення об’єднаємо, а найприбутковіші, навпаки, розширимо.

Я  за децентралізацію. Бо вона змушує керівника громади вникати в питання функціонування лікарні, прицільно ними займатися, допомагати закладу оптимізуватися й заробляти кошти. Для мене, як для міського голови, це краще, ніж випрошувати гроші в держави чи рахувати копійки, які йдуть на ліжко-місце. Однак є й нюанси.

Хто чим може – допоможе?

Наразі наш район розділився на дві ТГ, але ми продовжуємо надавати послуги мешканцям обох громад. Одна з них більш спроможна, тож краще відгукується на ініціативи співфінансування. З іншою виникають певні проблеми. Хоча обидві громади ухвалили власні програми розвитку або підтримки медичної галузі, якими передбачено фінансування окремих напрямків, наприклад, відшкодування вартості ліків для реанімаційних хворих. Це не такі вже й великі кошти, але вони зменшать тягар витрат мешканців громад. Також через нашу лікарню вони фінансують власні програми придбання інсулінів, лікування орфанних захворювань, проведення гемодіалізу тощо.

Спроможність громад впливатиме на стан медичної галузі

Виділення ж коштів на утримання ЦРЛ в цілому громади сприймають як дискусійне питання. Якщо заклад розміщений на їхній території – запитань не виникає, інші не вважають це своїм обов’язком. Сьогодні держава делегувала на місця і управлінські, і фінансові повноваження – за винятком «вкраплень», які ми отримуємо від НСЗУ за надані послуги. Як приклад, торік ЦРЛ отримала від облради рентгенапарат, а тепер за власні кошти його ремонтує. А якби в закладу не було коштів? Ми б знехтували правом пацієнтів на безоплатну медичну допомогу? Вочевидь, до того йде. Бо спроможність громади безпосередньо впливатиме на стан медичної галузі на її території. Тому потрібно створити якийсь «механізм вирівнювання», аби мешканці громад не відчували себе обділеними. Бо після адмінреформи в багатьох випадках вийшло так: де було багато, стало ще більше, і навпаки.

Коли держава згадає про свій обов’язок?

На прикладі нашої громади можу сказати, що власні надходження до бюджету нашого міста, на території якого проживає майже 30 тис мешканців, становлять 95 млн. грн. Цього вистачить лише на захищені статті. Тож ми отримуємо дотацію вирівнювання. Останнім часом цей відсоток збільшився, але як то кажуть, більший відсоток від нуля  це все одно нуль. А якщо врахувати, що на місцеві бюджети переклали додаткові зобов’язання, то наша громада навіть втратила. Тож більшість проєктів в медичній галузі наша громада реалізує за рахунок грантових або залучених коштів, а не з місцевого бюджету. За рахунок останнього лише співфінансування, якщо його передбачено проєктом.

Тож я все-таки сподіваюся, що з часом ми відійдемо від практики, коли громади виконують функції держави щодо забезпечення безкоштовної медицини, гарантованої Конституцією України. Адже це обов’язок держави і вона має його виконувати. Але сьогодні громади змушені спрямовувати певні відсотки свого бюджету на медицину. На жаль, не всі мають однакові можливості, тож і рівень фінансування медицини буде різним. Хоча Конституцією України гарантоване рівне право громадян на охорону здоров’я, незалежно від спроможності громади, на території якої вони проживають.

Сам собі пан чи все ж таки господар?

Втім, успіх чи поразка децентралізації значною мірою залежать від менеджменту на місцях. Мало бути головним лікарем  потрібно бути хорошим менеджером. Натомість є такі районні лікарні, котрі спромоглися законтрактуватися лише на два-три пакети. Чи ж виживуть вони? І де лікуватимуть мешканців громад?

Тож ще одне завдання – навчити лікарні самостійно заробляти кошти. Наприклад, з пакетів НСЗУ «випали» послуги фізіотерапевтичного відділення. Найпростіше було його взагалі закрити, однак ми вирішили перевести відділення на госпрозрахунковий принцип роботи. Нині колектив відділення сам заробляє на свою заробітну плату. Для цього довелося конкурувати із приватними масажними та косметологічними салонами, що було непросто. Вчилися і рекламувати себе, і вести стріми, і працювати у соцмережах – аби привабити якомога більше пацієнтів. Доводилося залучати для цього професіоналів зі сторони. Адже похвалитися колективу відділення було чим – у його розпорядженні дороговартісне обладнання, якого немає навіть у приватних клініках. Пацієнти про це дізналися і зараз маємо великий попит на послуги відділення, яке ледь не закрили. І пацієнтам добре, адже багато з них нині потребує післяковідної реабілітації. Наша лікарня визнана закладом першої хвилі з надання допомоги хворим на COVID-19,  які після основного лікування потребують дихальної гімнастики, ЛФК тощо. Тож у лікарні вже напрацьовано пакети післяковідної реабілітації.

Про це та  інші сценарії роботи медичних закладів в умовах  децентралізації в Україні читайте за посиланням видання: https://www.vz.kiev.ua/rajony-na-gromady-medytsyna-na-shmatky/

Переглядів: 346
Дата публікації: 14:04 15.03.2021
Міський голова
Надіслати електронне звернення
Надіслати запит на інформацію
Анонс подій
Подій не заплановано
Нові та оновлені сторінки
ОБҐРУНТУВАННЯ технічних та якісних характеристик закупівлі : «Чверть задня курчат бройлерів замороже   20.01.2023
Кількість запитів за грудень 2022 року   12.01.2023
Перелік розпоряджень міського голови з основної діяльності, виданих у 2022 році   12.01.2023
Оголошення аукціону з оренди нежитлового приміщення загальною площею 17,24 кв.м., розташованого за а   28.12.2022
Оголошення аукціону з оренди нежитлової будівлі загальною площею 68,7 кв.м., з допоміжними будівлями   28.12.2022
«Довідник безбар’єрності»   28.12.2022
Інформаційно-просвітницька кампанія щодо прав та обов'язків внутрішньо переміщених осіб.   28.12.2022
ОБҐРУНТУВАННЯ технічних та якісних характеристик закупівлі електричної енергії, розміру бюджетного п   21.12.2022
Кількість запитів за листопад 2022 року   14.12.2022
Брошура «Набута інвалідність дитини. Поради батькам і фахівцям»   13.12.2022
Посилання
 
 
 
 

 

 
Пошук
Міська владаМіський головаМіська радаКерівний складСтруктураВакансіїЗаходи щодо запобігання корупціїГрафік особистого прийому громадянГрафік виїзних прийомів громадянІнструкція з діловодства у виконавчому комітеті Первомайської міської ради (зі змінами Розпорядження міського голови від 01.04.2020р. №59)ДокументиРезультати поіменного голосуванняРішення Первомайської міської ради Харківської областіРішення виконавчого комітету Первомайської міської радиРозпорядження міського голови з основної діяльностіПроекти рішень Первомайської міської радиПроекти рішень виконавчого комітету Первомайської міської ради Харківської областіПереліки розпоряджень міського голови з основної діяльностіПротоколиАрхів рішень Первомайської міськради Харківської областіАрхів рішень виконавчого комітету Первомайської міськради Харківської областіПрозоре містоБюджет та фінансиПоточна діяльністьДокументиКомунальна власністьЖитлові питанняЗакупівліОчищення владиВідкриті даніДоступ до публічної інформаціїРегуляторна політика
Первомайська міська рада Харківської області >>>