Одними із причин скоєння кримінальних правопорушень неповнолітніми є загальні криміногенні фактори , які є наслідком глибинних соціально-економічних, політичних, морально-психологічних суперечностей. Стратифікація суспільства, соціально-економічна нерівність, відсутність реальних можливостей задоволення матеріальних і нематеріальних потреб, бідність, вимушена трудова міграція, смерть батьків, розпад сімей - ось деякі із таких факторів.
Безпосередньою причиною злочинної поведінки неповнолітніх є антисуспільна мотивація (спрямованість) конкретної особи.
Існують багаточисленні пояснення злочинної поведінки дітей, які втілились у відповідних теоріях. Більшість із таких теорій сконцентровані на ролі тих чи інших складових мікросередовища, які негативно впливають на процес соціалізації неповнолітніх. Такі теорії здебільшого можна віднести до соціологічних.
Це можуть бути проблеми у родині, у школі, серед найближчого оточення поєднані з проблемами перехідного віку і здоров´я, призводять до появи серед неповнолітніх великої групи ризику. Як вважають кримінологи різних країн, важко точно визначитикількість таких дітей. Приблизний склад групи ризику - майже 25 % всіхнеповнолітніх до 17 років. Саме такі діти найчастіше мають проблеми із законом. До групи ризику входять безпритульні діти, яких в Україні налічується близько 200 тис.
Роль родини у становленні молодої людини є вирішальною. Як підтверджують дослідження українських і західних кримінологів, важливим є емоційний зв´язок дитини з батьками або одним із них. Якщо немає емоційного контакту і прив´язаності у сім´ї, у поведінці неповнолітніх розвиваються різного роду відхилення від норми.
Агресія дітей дуже часто пов´язана з насильством у родині з боку батьків. Адже дуже часто вона є першим кроком, який призводить до скоєння кримінальних правопорушень.
Переважна більшість родин, в яких жили неповнолітні правопорушники, мала ворожу атмосферу: у них переважали брехня, лайки, безчинства, а матеріальний рівень та рівень культури і освіти батьків був низьким.
Ряд негативних факторів у системі загальноосвітньої школи і професійно-технічних закладів, які є найважливішими інститутами виховання дитини, можуть також можуть об´єктивно і суб´єктивно призводити до формування антисоціальної мотивації.
Також формування особистості дитиниє сфера проведення дозвілля. Що стосується неповнолітніх правопорушників, то саме беззмістовне, бездіяльне проведення вільного часу в групі однолітків або старших товаришів разом із пляшкою спиртного, цигарками призводить до того, що такий спосіб життя стає звичкою, потім формує відповідні потреби.
Тому дуже важливо мати сприятливу доброзичливу атмосферу у родині, наповнити життя дитини корисним дозвіллям та частіше спілкуватися із дитиною, щоб не пропустити якісь негативні впливи на формування особистості!